بازشناسی اندیشه شقاوت آنتونن آرتو در سینمای دیوید لینچ - پروژه عملی: نگارش فیلمنامه هبوط

پایان نامه
چکیده

این پژوهش درباره ی انگاره ی شقاوت آرتوست که بسیار مورد بحث توسط متفکران، کارگردانان و نظریه پردازان در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری قرار گرفته است . واژه ای که معانی و تفسیرهای آن از حیطهی بیان معمولی فراتر رفته و تبدیل به نوعی نگاه فلسفی به زندگی می شود. این پژوهش در صدد بررسی این مسئله است که آیا می توان این مفهوم را به سینما انتقال داد و خوانش جدیدی از آن در این هنر ارائه کرد و مابه ازایی برای آن در این هنر یافت. در کنار این نوع نگاه، به این نتیجه می رسد که انتقال این مفهوم به قالب هنریِ دیگر [سینما] و بازشناسی دوباره ی آن با تمام کاستی ها و افزودنی هایش در آثار فیلمساز آوانگارد آمریکا، دیوید لینچ، رخ داده است. آنچه در این بازشناسی دارای اهمیت زیادی است انتخاب رویکردی فلسفی در خوانش نگاه آرتو و انتقال آن به سینما است چرا که این رویکرد به دستاورد این پژوهش، از آسیب پذیری کمتری در اصل مفهوم شقاوتِ آرتو برخوردار است، لذا یافتن سرچشمه های فلسفی انگاره ی شقاوت آرتو و انتخاب های وی در نوع نگاه اش به تئاتر و تحلیل نظریه ی وی از یک سو؛ و یافتن واسطه های فلسفی ای که این مفهوم را در این راستا مورد تبیین قرار داده است تا به وسیله ی آنها این نگاه از بند محدودیت های نظری و تئوریک تئاتری رها شود از سوی دیگر؛ برای این پژوهش به مثابه ی یک راه حل کاربردی میان نگاه به تئاتر و سینما مورد استفاده قرار گرفته است. آنچه در نهایت این پژوهش به آن می پردازد، یافتن نمونه هایی از یک فرمِ جدید هنری، مبتنی بر مفاهیم آرتو و از همه مهمتر «شقاوت» آرتویی، در آثار دیوید لینچ است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازشناسی اندیشه ی "شقاوت" آنتونن آرتو در سینمای دیوید لینچ

این مقاله درباره ی انگاره ی شقاوت آرتوست. واژه ای که معانی آن از حیطه ی کلمه ای معمولی فراتر رفته و تبدیل به نوعی نگاه فلسفی به زندگی می شود. مقاله ی حاضر درصدد بررسی وجوه معنایی و مفهومی این انگاره در سینما است و برآن است تا خوانش جدیدی از آن را در این هنر ارائه دهد. به دستاورد این مقاله؛ انتقال این مفهوم به قالب هنری دیگر (سینما)، با تمام کاستی ها و افزودنی هایش در آثار فیلمساز آوانگارد آمریک...

متن کامل

مطالعۀ هذیان طلسم در آثار آنتونن آرتو

آنتونن آرتو نویسنده‌ای روانپریش است و به گفتة لکان این بیماری در عدم پذیرش «دیگری» خلاصه می‌شود. دیگری تهدیدی است بیرونی که با نفوذ به ذهن و جان آرتو قصد تحریف و تخریب افکارش را دارد. زبان یکی از نمودهای «دیگری» است که میکوشد آزادی محض وجود او را در حصر ساختارهای از پیش تعیین شده درآورد. جامعه میخواهد فردیت او را از بین برد تا در قالب هنجارها و رسوم منحط جای گیرد. روانشناسان گفته‌ها و نوشته های...

متن کامل

مقایسه ی تطبیقی جلوه های ساختاری فیلمنامه های سینمای معناگرای ایران- پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «فصلی دیگر»

در این پژوهش تلاش شده است تا به بررسی سینمای معناگرای ایران از منظر فیلمنامه اهتمام شود. مسئله ی اصلی این تحقیق یافتن شاخصه های فیلمنامه های معناگرای سینمای ایران در یک دهه ظهور و افول این سینماست. اهمیت این پژوهش به جهت آسیب شناسی ساختار فیلمنامه های معناگرای ایران با توجه به عدم اقبال مخاطبان است که در نهایت موجب شده است موج این پدیده ی نوظهور فروکش کند. این پژوهش به شیوه ی توصیفی تحلیلی انجا...

مطالعه آسیب شناسانه فیلمنامه های داستانی سینمای ایران از سال 1370 تا 1390 پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «پیش از طلوع»

در این پژوهش سعی شده تا با بررسی فیلمنامه های داستانی دو دهه اخیر سینمای ایران به مطالع? آسیب شناسان? ساختار نمایشی آن ها پرداخته شود. مسئله اصلی این تحقیق ردیابی و دسته بندی مهم ترین عارضه های نمایشی مشترک در این فیلمنامه هاست. با تعریف چارچوب مفهومی تازه ای مرکب از آرای رابرت مک کی، مارگارت مرینگ و مانفرد فیستر تلاش شده تا در سه رد? آسیب های اصلی، فرعی و موارد خاص، ارزیابی جامعی از کیفیت نمای...

پدیدارشناسی تصویر «شقاوت» در تراژدی "چن چی" از پرسی بیشی شلی و آنتونن آرتو؛ عنوان بخش عملی: آلگرو

رمانتیک ها از نخستین کسانی بودند که در تقابل با قرارداد های محدود کننده ی خیال در بیان دراماتیک، درام شاعرانه را پیشنهاد کردند، چرا که به زعم اینان تئاتری که به خیال انگیز نباشد دروازه های فکر را بر تماشاگر خواهد بست و جایگاه وی را به نظاره گری صرف تنزل خواهد بخشید. آنتونن آرتو نیز متاثر از همین دیدگاه، بعدها در مانیفست «تئاتر شقاوت» امر خیالین را پیوستار ضروری بیان دراماتیک قرار می دهد تا بدین...

15 صفحه اول

بررسی گونه های روایت در سینمای مستند با تأکید بر انسان شناسی تصویری- پروژه عملی: نگارش فیلمنامه « سیروان »

چکیده با وجود رشد چشمگیر گرایش امروز به سینمای مستند و اهمیت آن، تاکنون پژوهشی فراگیر در باب گونه های روایی در سینمای مستند صورت نپذیرفته است. این در حالی که این بررسی می تواند به نتایج مهمی در تبیین رویکردهای روایی در مستند بیانجامد. با نظر به سیر نظریه های روایت و این نظریه در سینما، بررسی گونه های روایی در مستند را باید با بررسی مواضع و رویکردهای آن نسبت به واقعیت مورد توجه قرار داد. در نگر...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023